< Tilbage til nyheder

29. april 2010

IFU DELTAGER I DANSK BILPRODUKTION I VIETNAM

Et dansk-japansk projekt til produktion af biler i Vietnam er en realitet, efter at partnerne sammen med IFU, Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene, har indskudt kapital på 100 millioner kroner. Bilprojektet er et samarbejde mellem Kjaer Group i Svendborg og Nissan Motor Co., Japan og skal være med til at udvikle Vietnams bilproduktion, så landet også ad den vej kan komme ud af sin status som uland. Og nu er de første biler rullet ud af samlebåndet og sendt på det vietnamesiske marked.

– Det unikke er, at vi nu har en bilproduktion samt bilsalg i gang og at det er sket i et godt samarbejde mellem IFU, Nissan og Kjaer Group A/S. Kjaer Group har indskudt 74 procent af en aktiekapital på i alt 50 millioner kr. i Nissan Vietnam Co. Ltd. De resterende. 26 procent af aktiekapitalen kommer fra Nissan. Dertil kommer en ansvarlig lånekapital på godt 20 millioner kr., siger Flemming Eltang, direktør hos Nissan Vietnam Co. Ltd..

Opstarten af en dansk-japansk bilproduktion blev indledt i 2008. Nissan ville gerne bygge biler i Vietnam, fordi importafgiften på biler til Vietnam er høj. Kjaer Group var interesseret i at deltage, og de to virksomheders kendskab til hinanden førte til et joint venture. Det dansk-japanske samarbejde strækker sig mange år tilbage, hvor Kjaer Group solgte Nissan-biler i udviklingslande til hjælpeorganisationer og derefter opbyggede Nissan-distributioner i Uganda og Mozambique.

IFU er en professionel partner

– IFU er en professionel partner, som vi kender fra andre projekter i blandt andet Afrika. Når vi går sammen med IFU er det samtidig en blåstempling af, at vi som virksomhed har en dansk regeringsinstitution med. Det virker over for lokale myndigheder. Endelig er IFU en finansielt slagkraftig organisation uden for Danmark. Ikke mange danske banker vil være med til at bygge noget op i udlandet.

Der er 30 medarbejdere ansat i Vietnam. Kjaer Group køber komponenterne ind til bilerne og leverer delene til fabrikken. Under hele bilproduktionen sikrer Nissan Vietnam, at der kommer kvalitet ud af den anden ende af samlebåndet. Nissan Vietnam køber derefter bilerne og sender dem videre ud til forhandlere. I øjeblikket er der en forhandler i Saigon og en forhandler i Hanoi. Det er tanken, at man inden for det næste år skal op på samlet seks forhandlere i storbyerne, Hanoi, Saigon og DaNang.

Store muligheder i Vietnam

Det første år skal der sælges 2000 Nissan Grand Livina på det vietnamesiske marked. Indenfor to til tre år er det planen at få en markedsandel på 5,5 procent af et forventet bilsalg på ca. 100.000 biler i Nissans segment – et marked der i løbet af de følgende 10 år har potentiale til at kunne stige til måske 600.000 køretøjer årligt. Kjaer Group har indtil videre investeret 40 mio. kroner i projektet, og ejer samt bestyrelsesformand for Kjaer Group, Mads Kjær slutter:

– Det er en satsning, men det vietnamesiske marked er på alle områder i kraftig stigning. Bilsalget i Vietnam eksploderer. Vi er kommet ind på det helt rigtige tidspunkt.

Nissan

Mads Kjær bestyrelsesformand og Per Lundgren, administrerende direktør for Kjaer Group Svendborg sendte i går deres først producerede bil ud på det vietnamesiske marked. Det skete i Saigon. (Foto Jutland Press)