Rejsebureauet Albatros har oprettet et selskab i Kina, der i første omgang skal skabe en helt ny forretning med fokus på at sende kineserne ud i verden.
– Selvom vi også sigter mod almindelig incoming i Kina, er vi især ude efter at servicere det hastigt voksende kinesiske marked, siger ejer af Albatros Travel Søren Rasmussen til rejsemagasinet Standby og fortsætter:
– Det er ikke nogen nem sag, og der skal mange formaliteter til, inden man overhovedet kan drive forretning i Kina. Derfor har vi valgt at gribe det meget professionelt an med en erfaren partner som IFU og en lige så erfaren bestyrelse.
Stort potentiale i Kina
Allerede inden selskabet er etableret, har Albatros erfaret, at der er et stort potentiale i Kina.
– Kineserne har vist en del interesse for vore arrangementer i Grønland og Afrika, hvor vi også har vores egne kontorer. Men vi har konstateret, at man ikke kan handle med kineserne uden at være der selv, siger Søren Rasmussen.
Mere end 100 investeringer
IFU har hidtil gennemført mere end 100 investeringer i Kina og er med eget kontor i Beijing tæt på det kinesiske marked. Derfor kan IFU både yde rådgivning i forbindelse med etableringen af danske virksomheder i landet og løbende via deltagelse i selskaberne bestyrelser.
De mange investeringer i Kina er gennemført med både store og mellemstore danske virksomheder spredt over mange forskellige brancher. IFU har erfaring fra mange investeringer inden for turisme, især i Afrika, men det er første gang, fonden investerer i rejsebranchen i Kina.