< Tilbage til cases

RESTAURANT I BOLIVIA STYRKER VÆRDIKÆDEN

Gourmetrestauranten GUSTU arbejder udelukkende med bolivianske produkter fra alle regioner i landet for at vise verden den bolivianske mangfoldighed og rigdom.

Bolivia er et af Sydamerikas fattigste lande. Alligevel har kokken Claus Meyer og IFU sammen med en lokal NGO investeret i en gourmetrestaurant i Bolivias hovedstad La Paz. Målet med restaurant GUSTU er ikke blot at servere god mad til gæsterne, men også at udvikle og brande boliviansk madkultur samt at uddanne udsatte lokale unge til dygtige kokke.

Ny boliviansk madbevægelse

Baggrunden for projektet var et stort gastronomisk symposium i 2012, der blev afholdt som et kick-off event for den nye bolivianske madbevægelse. På symposiet blev der vedtaget et boliviansk madmanifest, der skal genskabe det bolivianske køkken og stoltheden ved bolivianske retter og råvarer.

Det er den lokale NGO Melting Pot Bolivia, som er stiftet af den danske NGO IBIS og Claus Meyer, der er omdrejningspunkt for den nye bevægelse. Udover et årligt boliviansk madsymposium og andre lokale aktiviteter er det også Melting Pot Bolivia, der har været ansvarlige for at etablere en kokkeskole, hvor 23 elever løbende gennemgår halvandet års kokkeuddannelse. Den praktiske del af træningen gennemføres på restaurant GUSTU.

Et udstillingsvindue for boliviansk madkulturs potentiale

Restaurant GUSTU åbnede i foråret 2013 og har plads til 90 gæster. Alle restaurantens råvarer og vine er 100 procent bolivianske. Alle produkter, der anvendes i GUSTU’s føde- og drikkevareproduktion skal således være opdrættet, produceret, dyrket, behandlet og udviklet på boliviansk land og af bolivianske hænder, og der fokuseres særligt på råvarer fra småproducenter.

”Vores samarbejde med småproducenterne betyder, at vi både får gode lokale kvalitetsråvarer til vores restaurant og skaber et større kommercielt marked for de lokale”

Michelangelo Cestari, administrerende direktør, GUSTU

Høje sustainability standarder

Et af de grundlæggende krav til producenterne i GUSTU’s værdikæde er, at de skal have en gennemsigtig organisationsstruktur, gode arbejdsforhold for deres ansatte og sørge for, at der ikke foregår børnearbejde på deres farm. Produkterne skal dyrkes, opdrættes og produceres under rene og hygiejniske forhold. GUSTU har hjulpet med at træne landmændene, så restauranten dermed kan sikre, at miljøstandarder bliver overholdt ved plantning, dyrkning og høst af råvarerne.

De høje sustainability standarder danner blandt andet grundlag for, at GUSTU kan skabe en positiv udviklingseffekt i deres værdikæde. Dette er også blevet anerkendt af den bolivianske præsident, som har udtalt, at GUSTU er en kilde til national stolthed.

Restauranten rykker

GUSTU har på forholdsvis kort tid opnået stor anerkendelse for deres køkken. Flere internationale madmagasiner har givet rosende omtale, og restauranten er løbende rykket frem på listen over de 50 bedste restauranter i Latinamerika. I 2016 opnåede GUSTU en 14. plads på listen, og den danske køkkenchef Kamilla Seidler er samtidig kåret til den bedste kvindelige kok på kontinentet.

Relevante cases

DANPER FØRER AN I PERUS LANDBRUGSEKSPORT

DANPER FØRER AN I PERUS LANDBRUGSEKSPORT

I løbet af godt 25 år har Danper udviklet sig til at blive en af Perus største eksportører af frugt og grønt. > Læs mere
DANSKER HAR KNÆKKET NØDDEN I AFRIKA

DANSKER HAR KNÆKKET NØDDEN I AFRIKA

MIM Cashew, der producerer økologiske cashewnødder i Ghana, har fokus på forretning, udvikling og uddannelse. > Læs mere
ORANA HØSTER FRUGTERNE AF GLOBALISERINGEN

ORANA HØSTER FRUGTERNE AF GLOBALISERINGEN

Virksomheden eksporterer til mere end 40 lande og har produktion i Vietnam, Malaysia, Indien og Egypten. > Læs mere