Fan Milk har skabt over 25.000 job i Vestafrika

Fra en ydmyg begyndelse i Ghana i 1960’erne har det danskejede Fan Milk udviklet sig til et førende brand indenfor yoghurt-, is- og juiceprodukter i Vestafrika. Fan Milk beskæftiger mere end 25.000 personer.

Adskillige tusinde indbyggere i flere vestafrikanske lande køber dagligt is, yoghurt og chokolademælk hos de karakteristiske blå cykelbude fra Fan Milk, der hver morgen i store grupper starter ud fra virksomhedens depoter.

Det hele begyndte tilbage i 1960’erne, da en dansk forretningsmand så, at der var mulighed for at etablere en god forretning i Ghana. Efter en række vanskeligheder i 1970’erne og 80’erne har Fan Milk udviklet sig til et af de førende brands inden for yoghurt-, is- og juiceprodukter i Vestafrika.

Produktudvikling og distribution sikrer succes

Produktionen er baseret på importeret mælkepulver, og virksomheden har gjort en ekstraordinær indsats for at tilpasse sig til de lokale markedsforhold. Produkterne er målrettet i forhold til smag, og de sælges i mindre pakninger, så de er attraktive for forbrugerne og kan sælges til en pris, som de lokale har råd til at betale. 

Derudover har Fan Milk opbygget et unikt distributionssystem, hvor selvstændige sælgere leverer produkterne direkte til kunderne på gaden. Det sker blandt andet fra cykler, der er påmonteret kølekasser fra Fan Milk.

Repræsenteret i syv afrikanske lande

Fan Milk har løbende udvidet sin forretning i Vestafrika og er i dag til stede i Ghana, Nigeria, Togo, Elfenbenskysten, Benin og Burkina Faso. Virksomheden beskæftiger direkte eller indirekte mere end 25.000 mennesker, og dermed har Fan Milk også en stor erhvervsmæssig og økonomisk betydning i landene. 

I begyndelsen af 2014 blev Fan Milk solgt til Abraaj Group og Danone, og hovedkontoret flyttede fra Danmark til Ghana.

IFU har bidraget til succesen

IFU har løbende været finansielt engageret i Fan Milk. Den første investering var i Togo, og efterfølgende har IFU bidraget med aktiekapital og lån til ekspansionen i både Ghana, Liberia, Côte d’Ivoire og Nigeria.

- Fan Milk er en af vores bedste investeringer i Afrika, fordi den både er rentabel og har en høj udviklingseffekt. Dermed er Fan Milk et perfekt match med vores grundlæggende værdier, siger Morten Christiansen, Senior Vice President i IFU.

Nedenstående faktaboks viser den aktive IFU-investering i Fan Milk Nigeria.

Dansk partner
Periode
Land og region
IFU's aktiedeltagelse -
IFU's lån -
Forventet samlet investering -
Direkte lokal beskæftigelse
Kontaktperson
Hans-Jørgen Nyegaard

Hans-Jørgen Nyegaard

Investment Director
Tel.: +45 33 63 75 25
Mob.: +45 22 68 75 25
hjn@ifu.dk